måndag 3 februari 2014

En förbannelse vilar över hela jorden

Jag tror jag för första gången i mitt liv, befriade mig själv från en andlig attack!
Jag har inte vetat att det går, och många gånger tror vi kristna att de negativa känslorna eller/och tankarna är våra egna (ibland även positiva, med de går emot skrifterna). Vi förstår inte att de inte är det och går emot dom!

Vad jag har lärt mig på sistone ur de Heliga skrifterna är vad en förbannelse är för något.
Det är något jag hört om, men aldrig själv upptäckt ur skrifterna innan, så har inte haft den slutgiltiga övertygelsen kring detta ämne.
Det hittade jag i Domarboken.
Förbannelse är alltså något man i tro uttalar över en annan människa,
(den andra behöver INTE vara i närheten)
förbannelse är något negativt man önskar ska ske den/dem andra.
Något negativt man tycker och tänker hos den andra.

Det är stora saker jag skriver här, för om onda personer kommer in o får tro och förståelse över deras tungas makt,
skulle de kunna missbruka det rejält.
I domarboken var det en man (Jotam) vars syskon hade blivit mördade för att ett utav syskonen, en broder som heter Abimelek ville bli kung och dödade därför sina syskon, Jotam själv kom undan då han gömt sig, men då ställde han sig på toppen av ett berg och ropade ut:
"Om ni män i Sikem gjort rätt, så gläd er och må han glädja sig över er, men om ni inte gjort rätt så må då eld komma ut från Abimelek och förtära Sikem och Millo, och från männen i Sikem och Millo eld som förtär Abimelek"

Senare i kapitlet ser vi att Jotams förbannelse kom över dom.
Och Abimelek dog och många i Sikem och Millo förgicks.

Yeshua förbannade ett fikonträd! (tänk! även växter, djur, saker och platser går att förbanna!)
Mar 11:13  På långt håll såg han ett fikonträd som hade gröna blad, och han gick dit för att se om han skulle finna något på det. Men när han kom fram till trädet, fann han ingenting annat än blad. Var det då inte fikonens tid? 
Mar 11:14  Jesus sade till trädet: "Aldrig någonsin skall någon äta frukt från dig." Detta hörde hans lärjungar. 

Mar 11:20  När de tidigt på morgonen gick förbi fikonträdet, såg de att det hade torkat nerifrån roten. 
Mar 11:21  Petrus kom ihåg vad som hade hänt och sade till Jesus: "Rabbi, se, fikonträdet som du förbannade har torkat."
Att en människa kan förbanna och välsigna, det kommer fram i skrifterna b.la här, där GUD säger till Abram (som senare fick namnet Abraham)
1Mo 12:3  Jag skall välsigna dem som välsignar dig och förbanna den som förbannar dig. I dig skall alla släkter på jorden bli välsignade."

Det handlar om Abrahams avkomlingar genom Isak, alla judar med andra ord.
Hur skulle hela jorden bli välsignad genom judarna?

Genom deras smorde, messias. Genom att han skulle dö och ta på sig hela jordens synder.

En förbannelse från GUD är utlöst över alla jordens invånare:
"Den dagen du äter av trädet kommer du döden dö"
Vad betyder detta?? De dog ju inte samma dag de åt.
Genom att de åt, syndade det och synd leder till död (död= evigt skild från GUD, då GUD är livet)
GUD pratade till hela mänskligheten inte bara till Adam och Eva med dessa ord.
Genom den första synden blev vi alla besmittade och syndare, vi alla kom längre ifrån GUD.

För att få liv var man tvungen att hålla lagen:
5Mo 27:26  Förbannad är den som inte upprätthåller alla ord i denna lag genom att följa dem. Och allt folket skall säga: "Amen."

Jag bad GUD uppenbara för mig hur det var innan Yeshua kom,
jag har den s.k gamla testamentet framför mig, och jag ser att den är grå färgad,
jag gråter. För jag känner hopplöshet, skam skuld och dom.
Synderna kan övertäckas men inte tas bort.
De finns kvar under ett skynke och som en svart fläck i mitt inre.
Jag får bära på det resten av mitt liv, och vänta på att GUD kommer döma det en dag.
om inte han i sin nåd väljer att förlåta mig, men Han är ju en rättvis GUD som KRÄVER konsekvenser för synd.
Jag kan offra djur, men det tar inte bort fläcken i mitt inre, jag är evigt stämplad.

Allt detta lever de i som inte har Yeshua! Judar och ateister m.m

Så tittar jag på "NT" i Anden och ser att den strålar av ljus,
den överskyler inte synden jag gjort i mitt liv, utan tar bort den helt.
Jag kan känna det med hela min varelse, jag är REN!

Det vissa tror är att synden slutar existera utmed att Yeshua dog för våra synder.
Men vi måste förstå, att så fort vi syndat, (Går emot lagen)
kommer vi under domen igen.
Skillnaden är alltså inte att vi slipper GT, skillnaden är att vi får en fullständig rening när vi syndat.

Gal 3:13  Kristus friköpte oss från lagens förbannelse, när han blev en förbannelse i vårt ställe. Det står skrivet: Förbannad är var och en som är upphängd på trä.

När vi alltså nu förstår vad förbannelse är för något, och hur det fungerar.
Vill jag sluta ihop påsen med början av inlägget.
Där jag befriade mig själv, och uppenbara för mina läsare att det kan ligga förbannelser över dig,
i ditt liv som du kan bryta.



Be gärna varje dag!:
"I Yeshua hamashias namn bryter jag alla satans planer över ditt/mitt liv just nu, och bryter makten över alla förbannelser som finns emot dig/mig!
och hjälp mig att förstå när jag förbannar någon/något eller mig själv och hindra mig från det. Amen!


Luk_6:28  Välsigna dem som förbannar er och be för dem som förorättar er.

Rom_12:14  Välsigna dem som förföljer er, välsigna och förbanna inte.

1Pe_3:9  Löna inte ont med ont eller skymf med skymf. Tvärtom skall ni välsigna, eftersom ni är kallade att ärva välsignelse.


// Johanna M

2 kommentarer:

  1. Dina synpunkter är verkligen upplysande. Visst, det finns gudomlig inspiration och intimitet med Gud att skriva något som det här.

    SvaraRadera
  2. Varje gång vi låter Jesus Kristus att leva i oss med sin Helige Ande, upplever vi en ny avkänning för livet. Precis som aposteln Paulus säger, man upplever vara en ny varelse med möjlighet att renas kontinuerligt genom Guds nåd. Genom Kristus blir vi som barn, som undervisas för att gå i de nya himlar och den nya jord, som kommer att framgå för Guds söner.

    SvaraRadera