lördag 15 februari 2014

Tider av upproriskhet! Bra eller dåligt?

Jag vet om en person som fick av GUD komma och se hur det var när en själ skapades.
Personen fick se när några tjänsteandar kom inför GUD men en själ.
GUD tittade på själen och frågade "Hur fick ni denna själ att älska mig såhär mycket?"
Tjänsteandarna (änglarna?) svarade: "Genom allt den kommer att få gå igenom på jorden"
GUD svarade då "Låt det då ske"

Just denna själ, skulle gå igenom saker som man tror är raka motsatsen till Guds vilja,
men genom det den skulle gå igenom kommer den slutligen att nå ett heligt resultat.

Många kristna glömmer att vägen till rening och Helgelse,
går genom de smutsigaste lerpölarna och hemskaste Andliga attacker.

Det är GUDS nåd, att få genomgå den vägen, för bara en person som sett det
mest hemska, kan värdesätta det rena, vackra, fina på det djupaste och mest äkta vis.

Tonårstider, är ofta tider av uppror.
Man har förhoppningsvis levt inom kärleksfulla och trygga ramar,
men plötsligt så bryter sig ungdomen sig själv lös allt det bästa den har,
för att få uppleva det denne för stunden tror är mycket bättre.

När upproriskhetens tid är över, kommer den värdesätta trygghet, frid, kärlek, regler och gränser.
Och blir redo att själv bli förebild för just dessa goda saker.

GUD går långt över vårt förstånd i sina vägar,
när vi tror och tänker att Han övergivit en människa, så kan det ibland vara just den vägen
GUD valt ut för att skapa unika karaktärer i en person.

Kan jag bekräfta detta med bibeln? Japp...
Dan 11:35  En del av de förståndiga skall falla, och de skall luttras så att de blir rena och fläckfria intill ändens tid. För ännu dröjer slutet till den bestämda tiden.

Kanske blir det tydligare med King James version?
Dan 11:35  And some of them of understanding shall fall, to try them, and to purge, and to make them white, even to the time of the end: because it is yet for a time appointed.


Detta är en otrolig vers i bibeln, som krockar i många kristnas huvuden:
Rom_11:32  Ty Gud har gjort alla till fångar under olydnaden för att sedan förbarma sig över alla.

Det finns inte en enda människa som inte syndar, och det otroliga.. "Det är efter GUDS plan!"

Rom 3:23  Alla har syndat och saknar härligheten från Gud,
Rom 3:24  och de står som rättfärdiga utan att ha förtjänat det, av hans nåd, därför att Kristus Jesus har friköpt dem.

Och de som slutat synda och valt den goda vägen, de kan inte ta åt sig äran där heller.

Ord_16:4  HERREN har gjort var sak för sitt särskilda syfte, även den ogudaktige för olyckans dag.

Dessa saker går över vårt förstånd!
Dan 12:10  Många skall bli renade och tvagna och luttrade, men de ogudaktiga skall bedriva sin ogudaktighet och ingen ogudaktig skall förstå detta, men de förståndiga skall förstå det.


Jag har haft tider av upproriskhet i mitt liv,
jag skulle inte på den tiden kallat det så. Men efteråt ser jag att det är vad det är.
Jag hade en viss tro på GUD, men levde inte med Honom.
Jag förvandlades från ett lamm till någon form av vild-djur.
skar mig själv, rökte, drack, gav min kropp åt synd,
skolkade.

GUD fanns där och påverkade mitt samvete, drog mig.
Jag snattade och sov ute i toaletter med en mycket äldre pojkvän.
Det var de tiderna jag fick möta mörkret.
Jag fick se in i "vargens gap", genom att höra och uppleva demoner fysiskt.

Jag minns den färden, jag föll ner djupt i mörkret.
Men då jag är utvald av GUD kunde inte mörkret behålla mig,
utan jag sprang in i pappaGUDS famn ett tag
och Han omslöt mig med sin kärlek.

Inte den gången heller stannade jag kvar i Hans famn.

Men nu.
Nu är vill jag inget annat mer än att stanna hos GUD.
Har testat på allt vad mitt kött begärde till, utan att finna sann djup lycka
någon annan stans.


Det är här någonstans GUDS tuktan kommer in i sin rätta belysning,
för att få oss att hata det onda och söka oss till GUD.
Det börjar redan som små genom föräldrars tuktan,
men sen tar GUD över:

Joh 5:5  Där fanns en man som hade varit sjuk i trettioåtta år.
Joh 5:6  Då Jesus såg honom ligga där och visste att mannen hade varit sjuk så länge, sade han till honom: "Vill du bli frisk?"
Joh 5:7  Den sjuke svarade honom: "Herre, jag har ingen som leder mig ner i dammen när vattnet kommer i rörelse, och när jag själv försöker ta mig dit, hinner någon annan före mig."
Joh 5:8  Jesus sade till honom: "Stig upp, ta din bädd och gå!"
Joh 5:9  Genast blev mannen frisk och tog sin bädd och gick. Men det var sabbat den dagen,
Joh 5:10  och judarna sade till mannen som hade blivit botad: "Det är sabbat. Du får inte bära din bädd."
Joh 5:11  Han svarade dem: "Den som gjorde mig frisk sade till mig: Ta din bädd och gå!"
Joh 5:12  Då frågade de: "Vem var det som sade åt dig att du skulle ta din bädd och gå?"
Joh 5:13  Men han som hade blivit botad visste inte vem det var. Jesus hade nämligen dragit sig undan, eftersom det var mycket folk på platsen.
Joh 5:14  Senare träffade Jesus honom på tempelplatsen och sade till honom: "Se, du har blivit frisk. Synda inte mer, så att inte något värre drabbar dig."

GUD tillåter upproriskhet, men bara för slutresultaten.
Varje dag längtar Han och väntar på att vår tid av uppror ska vara klar,
och vi har lärt oss vår läxa.

Yeshuas sista ord "Synda inte mer, så att inte något värre drabbar dig"
Mörkret måste bli större i deras liv som inte omvänder sig och blir skrämda tidigt.

Men slutligen, är allt i Guds hand.
Vi är alla eländiga syndare som bara kan ledas in i GUDS vilja,
genom att GUD tar över och leder oss dit... genom sin märkliga väg.



AbbaYahve, vi ber att Du ska hjälpa oss och våra kära syskon när vi hamnat i tider av upproriskhet, hjälp dom att lära sig utav det, det Du vill att de ska se.
 Ge oss tålamod med personer omkring oss när de är i en liknande fas,
 och låt oss komma ut ur dom  mer heliga och rena.

Allt för att DU ska bli större i våra liv.
Amen

// Johanna M










3 kommentarer:

  1. Uppskattar hur du skriver johanna i din blogg, låter så härligt o levande! Hoppas allt e bra, kram Charlotte

    SvaraRadera
  2. Vi lever i tider när det tolkas att upproret är en dygd, och det är en egenskap av dem som känner vara unga. Följaktligen att visa rebell skulle vara ett sätt att visa att man fortfarande håller unge. Problemet är devalveringen av den praktiska konceptet för lydnad. Emellertid allt vi lever är under Guds kontroll. Vi är alla vittnen till evolutionen av människans medvetande från den fysiska (eller köttsliga) människan till andlig människa. Enligt undervisning i Guds ord, först är den naturliga människan och den andliga människan kommer efter (se 1 Kor 2,14, 15,46). Således lever vi i en underbar värld där skuggor används för att kontras Guds ljus som är lysande mer intensivt varje dag, för att alla människor som söker skulle kunna egentligen hitta det, när vi går mot den perfekta Herrens dag.

    SvaraRadera