fredag 14 mars 2014

GUDS utvalda dag- Sabbathen

1 Joh 5:3  Detta är kärleken till Gud: att vi håller hans bud. Och hans bud är inte tunga. 

Vad lär De Heliga skrifterna oss om <3 Shabbaten <3 ?

Detta är vad jag samlat ihop i detta inlägg:

Den första delen handlar om vad YHWH i sitt ord har befallt oss om angående shabbaten,
både i GT, och NT.

Lite längre ner har vi Patriks profetia angående shabbaten.

Sist lite tips/förslag på hur man firar shabbaten rent praktiskt.



Vad säger de Heliga skrifterna om Shabbaten?


1Mo 2:2  På sjunde dagen hade Gud fullbordat sitt skapelseverk. Han vilade på sjunde dagen från hela det verk som han hade gjort.
1Mo 2:3  Gud välsignade den sjunde dagen och helgade den, ty på den dagen vilade han från allt sitt verk som han hade skapat och gjort.

I öknen gav YHVH Israels barn mat varje dag, förutom på Sabbathen, istället fick dom
en dubbel portion mat dagen innan, så att det räckte även till sabbbaths-dagen:
2Mo_16:29  Se, HERREN har givit er sabbaten. Därför ger han er på sjätte dagen bröd för två dagar. Stanna därför hemma, var och en hos sig. Gå inte hemifrån på sjunde dagen."

Därefter blev kom det en tydligare förklaring på shabbaten då den blev av YHVH själv inristad på stentavlor:

2Mo 20:8-11  Tänk på sabbatsdagen så att du helgar den.
  Sex dagar skall du arbeta och uträtta alla dina sysslor.
  Men den sjunde dagen är HERRENS, din Guds, sabbat. Då skall du inte utföra något arbete, inte heller din son eller din dotter, din tjänare eller tjänarinna eller din boskap, och inte heller främlingen som bor hos dig inom dina portar.
  Ty på sex dagar gjorde HERREN himlen och jorden och havet och allt som är i dem, men på sjunde dagen vilade han. Därför har HERREN välsignat sabbatsdagen och helgat den.

Vi mins att i och med att Adam och Eva föll kom en konsekvens att arbeta för att få mat,
och det gäller fortfarande:

  1Mo 3:17-19  Till Adam sade han: "Du lyssnade på din hustru och åt av det träd om vilket jag befallt dig: Du skall inte äta av det. Därför skall marken vara förbannad för din skull. Med möda skall du livnära dig av den så länge du lever.
  Törne och tistel skall den bära åt dig och du skall äta av markens örter.
  I ditt anletes svett skall du äta ditt bröd till dess du vänder åter till jorden, ty av den har du tagits. Jord är du, och jord skall du åter bli."


Trots att vi måste jobba för att få vår mat, beslutade sig JHVH att EN dag,
ska vi INTE göra det. 



2Mo 31:12-17  HERREN sade till Mose:
 Säg till Israels barn: Mina sabbater skall ni hålla, ty de är ett tecken mellan mig och er från släkte till släkte, för att ni skall veta att jag är HERREN som helgar er.
 Ni skall hålla sabbaten, ty den är helig för er. Den som vanhelgar den skall straffas med döden, ty var och en som på den dagen gör något arbete skall utrotas ur sitt folk. 
 Sex dagar skall man arbeta, men den sjunde dagen är en sabbat för vila, helgad åt HERREN. Var och en som utför något arbete på sabbatsdagen skall straffas med döden.
  Israels barn skall hålla sabbaten och fira den släkte efter släkte som ett evigt förbund. 
  Den är ett evigt tecken mellan mig och Israels barn, ty på sex dagar gjorde HERREN himmel och jord, men på sjunde dagen upphörde han med sitt arbete och vilade.

2Mo_35:3  Ni skall inte göra upp eld på sabbaten, var ni än bor."


Shabbaten gäller även "oss" som inte är judar:


Jes 56:2  Välsignad är den människa som gör så, den människoson som håller fast vid det, den som tar vara på sabbaten så att han inte ohelgar den, den som avhåller sin hand från att göra något ont.
Jes 56:3  Den främling som har slutit sig till HERREN skall inte säga: "Säkert kommer HERREN att skilja mig från sitt folk." Inte heller skall eunucken säga: "Jag är ett förtorkat träd."
Jes 56:4  Ty så säger HERREN: De eunucker som tar vara på mina sabbater, som väljer det jag finner glädje i och håller fast vid mitt förbund,
Jes 56:5  åt dem skall jag i mitt hus och inom mina murar ge ett minnesmärke och ett namn, en välsignelse som är bättre än söner och döttrar. Jag skall ge dem ett evigt namn som inte skall utplånas.
Jes 56:6  De främlingar som har slutit sig till YHVH och som vill tjäna honom och älska YHVHS namn, ja, som vill vara hans tjänare, alla som tar vara på sabbaten så att de inte ohelgar den, och som håller fast vid mitt förbund,
Jes 56:7  dem skall jag föra till mitt heliga berg. Jag skall ge dem glädje i mitt bönehus. Deras brännoffer och slaktoffer skall bli godtagna på mitt altare. Ty mitt hus skall kallas ett bönens hus för alla folk.
Jes 56:8  Så säger Herren YHVH, han som samlar de fördrivna av Israel: Ännu fler skall jag samla till honom, till hans församling.

Jes 58:13  Om du hindrar din fot på sabbaten att göra vad du har lust till på min heliga dag, om du kallar sabbaten din lust och förhärligar den till YHVHS ära, om du förhärligar den genom att inte gå egna vägar och inte göra vad du har lust till eller tala tomma ord,
Jes 58:14  då skall du fröjda dig i JHVH, och jag skall föra dig fram över landets höjder och låta dig njuta av din fader Jakobs arvedel. Så har JHVHS mun talat.

Vissa judar klagade över att Yeshua tog och åt ax på shabbaten, och att han helade sjuka:
Mar 2:27  Och Yeshua sade till dem: "Sabbaten blev gjord för människan och inte människan för sabbaten.
Mar 2:28  Så är Människosonen Herre också över sabbaten."

Luk 6:9,10  Yeshua sade till dem: "Jag frågar er: Är det på sabbaten mera tillåtet att göra gott än att göra ont, att rädda liv än att döda?"
  Och han såg sig omkring på dem alla och sade till mannen: "Räck ut din hand." Mannen gjorde det och hans hand var nu frisk.


Vi ser att Yeshuas efterföljare följde Shabbaten:



Luk 23:54  Det var tillredelsedag, och sabbaten skulle just börja.
Luk 23:55  De kvinnor som hade kommit tillsammans med Yeshua från Galileen, följde efter och såg graven och hur hans kropp lades där.
Luk 23:56  Sedan vände de hem och gjorde i ordning välluktande kryddor och oljor. Och på sabbaten var de i stillhet efter lagens bud.

Apg_13:14  Själva fortsatte de sin resa från Perge och kom till Antiokia i Pisidien. På sabbaten gick de till synagogan och satte sig.


De 10 budorden gäller:

Mat_19:17  Yeshua sade till honom: "Varför frågar du mig om det goda? En är den Gode, och vill du gå in i livet, så håll buden."


Mat_5:19  Den som därför upphäver ett av dessa minsta bud och lär människorna så, han skall kallas den minste i himmelriket. Men den som håller dem och lär människorna dem, han skall kallas stor i himmelriket.

För att vara rättfärdig inför GUD måste vi ha Yeshua som vår Herre och följa buden:
Luk 1:6  De var båda rättfärdiga inför Gud och levde oförvitligt efter alla Herrens bud och föreskrifter.


1Jh_2:3  Vi vet att vi har lärt känna honom, när vi håller fast vid hans bud.

Sista boken i bibeln, bekräftar att buden inte tillintetgjordes efter Yeshuas död:

Upp_14:12  I detta visar sig de heligas uthållighet: de håller fast vid Guds bud och tron på Yeshua."

Upp_12:17  I sitt raseri mot kvinnan gick draken bort för att strida mot de övriga av hennes barn, mot dem som lyder Guds bud och håller fast vid Yeshua vittnesbörd.




KONSEKVENSERNA AV ATT STRUNTA I BUDORDEN (SHABBATEN):

(detta är för kristna som förstått sabbaten men inte har intresse av att följa den)

Patrik hörde GUD säga detta 7/2-2014



"När ni syndar kan inte ni ha med mig att göra, man lever i synd när man inte följer shabbaten.  Det finns bara 1 sätt att göra det rätt på och det är på GUDS vis.  När ni tar bort något ur gamla testamentet vill ni inte ha med mig att göra, för då accepterar ni inte mig som Jag Är. Ni kan inte ha ljus och och mörker utan antingen eller. Därför är det så viktigt om vi ska leva i full auktoritet och kraft måste vi ta HELA Guds ord. Summan av GUDS ord är sanning. Inte som man tror.  Om ni ska komma till himlen finns det bara 1 väg och det är GUDS spelregler som gäller, antigen följer vi hela bibeln eller inte.  Därför så vill jag att ni ska leva nära mig och hålla er till mitt Ord. Ordet är sanning och JAG ÄR ORDET.  Därför borde ni vara väldigt upptagna, läsa mitt ord, lyssna till min röst, för det är bara jag som kan leda er helt rätt, man kan tycka och tänka ändra så att ordet passar som man själv vill, men det är bara JAG som kan välsigna er.  När ni följer Mina stadgar och håller min lag och tänker på den dag och natt och gör efter vad Ordet säger :- Då ska ni ha framgång." 



SHABBATEN I PRAKTIKEN:



- Shabbaten hålls 1 dag i veckan, från Fredag eftermiddag (solnedgång) till Lördag eftermiddag (solnedgång), Till oss har GUD sagt att Han vill att vi börjar kl 17:00:

Hur kommer det sig att shabbaten börjar på Fredag eftermiddag och slutar Lördag eftermiddag?
1 Mo 1:5  Gud kallade ljuset dag, och mörkret kallade han natt. Och det blev afton och det blev morgon. Det var den första dagen.

En dag börjar alltså med AFTON och morgon, när nästa AFTON kommer börjar nästa dag.

-Under shabbaten ska man inte arbeta, inte göra sina egna ärenden, man ska vila.

(Tips: man kan städa hemma så att det är lättare att slappna av och njuta under shabbaten,
man kan ha mat som ligger i ungen fram tills middagen då man vill åtnjuta den, eller äta kall-mat.
Att ta på sig finkläder gör det extra ånjutbart och märkvärdigt, Yeshua kommer ju på besök!)


Förslag på Sabbaths aktiviteter fungerar både ensam och med inbjudna deltagare:


Först o främst, var glad! :) Detta är en fest-dag som är extra smord, en dag då JHVH kan göra precis vad som helst, Yeshua helade ofta på shabbaten.
Försök hålla fokuset på JHVH och inte prata om och fokusera på andra saker.
Det får INTE vara en religiös sermoni, utan komma från hjärtat att detta har man sin glädje i att göra.


17:00 (tända ljus, välkomna in Helige Anden, sätta på lämplig musik)

-Judisk/messiansk musik är den smordaste musik som finns att lyssna på.
Så fort man sätter igång sådan musik, kan man känna hur JHVHS Ande kommer med sin närvaro.
Att ha sådan musik i bakgrunden eller kanske dansa till JHVH med, förhöjer
fest-stämningen mycket!!

-Tända ljus, t.ex 2 ljus, den ena representerar det gamla och den andre det förnyade testamentet.


 Läsa veckans bibelportion och sedan äta mat (eller tvärtom), ta nattvard i samband med måltid:

-Läsa veckans bibel-portion (Judarna har uppdelat bibeln så att man går igenom hela under 1 år,
och då läser man en bit ur 2 delar) GUD har ett finger över veckans bibel portion,
att det som står där är vad  som är aktuellt i Andevärlden just då. "Allt har sin tid"
För oss som vet att Yeshua är messias, är det tillagt även en snutt ur det förnyade testamentet
Se vilken veckans portion gäller:
http://www.hebrew4christians.com/Scripture/Parashah/parashah.html

-Äta taccos

-Ta nattvaden, Judarna tar någonting som heter kiddusch varje sabbath som är precis som nattvarden, förmodligen för att deras ögon ska öppnas så att de ser vem Yeshua verkligen är.
Det är väldigt smort att ta nattvarden, och skönt, man påminner sig vad vår frälsare gjort för oss.




-Välsigna varandra:
Att välsigna någon är en kärlekshandling, man uttalar ord över personen och dennes framtid,
och det vi uttalar kommer att ske.
Man kan läsa färdiga välsignelser ur bibeln eller bibeln som grund:

Mannen för kvinnan:
Ord 31:10-31

Mannen för barnen:
För pojken:
Må JHVH göra dig som Efraim och Manasse

För flickan:
Må JHVH göra dig som Sara, Ruth, Rakel och Leah.

Över Jerusalem (och därav även över sig själv för den som välsignar Israel blir välsignad):
Ps 51:18,19


Försök vara Ande-ledda, inte lagiska.
Fråga vad Helige Anden vill att ni gör eller läser.

Ha en UNDERBAR Shabbat! <3
















4 kommentarer:

  1. Tack för en så värdefull inlägg!. Jag tror att Guds krav i det Nya Testamentet är mycket djupare eftersom Yeshua kom för att ta lagen i uppfyllelse. Så är det inte med bara ETT dag för vila och för Gud. Nu är varje dag en dag för vila och för Gud. Så, om så vore fallet, hur ska jag gå till jobbet varje dag?. Svaret kom: "i Min närvaro". Vi krävs för att gå in i Herrens vila sedan nu, bara göra allt i Hans Ande. "Alltså, vare sig ni äter eller dricker, eller vadhelst annat ni
    gör, så gör allt till Guds ära". (1 Kor 10.31)

    SvaraRadera
  2. Jag har fortsatt att tänka på denna viktiga fråga. Varje gång som får vi oroliga, vi får ut av Herrens vila. Varje gång som vi försöker att göra saker i vår styrka, är vi inte respekterar Herrens vila. Det budet av sabbaten är ett starkt tecken för att göra oss medvetna om att vi inte kan utföra vårt lever i bara vår styrka. Ännu mer, rekommenderas Herre Yeshua till vila på honom. . I Matteusevangeliet 11 28-30 läser vi: "Kom till mig, alla ni som arbetar och bär på tunga bördor så skall jag ge er vila. Ta på er mitt ok och lär av mig, ty jag är mild och ödmjuk i hjärtat; Då skall ni finna ro för era själar; Ty mitt ok är milt, och min börda är lätt". Vi har skapats för att leva i Herrens vila.

    SvaraRadera
  3. Bara ytterligare ett tänkande om denna enastående fråga: Söndagen var helgat AV Kristi uppståndelse på den första dagen av veckan, för att inviga en ny tid av försoning. Och ingen har rätt att kalla orena vad Gud helgade (Apg 10:15). När vi firar på söndagen vi förkunnar: "Det gamla är förgånget, se, allting är gjort nya" därför att Kristus har uppstått från de döda. Glad påsk till er alla. Mvh. Pedro

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart kan vi leva i Hans vila varje dag, men det tar inte bort att Han speciellt utvalt en dag för att ha kvalitetstid med oss. En dag han helgat och som Han befallt att vi ska helga.
      Yeshua kom inte för att ta bort GUDS lag, Yeshua kom för att uppfylla GUDS vilja, o visa oss ett exempel hur även vi ska göra och leva. Yeshua själv o hans lärjungar höll Shabbaten.

      Yeshua uppstod faktiskt på Lördagen, en uttömmande bevis ges utav en skriftlärd person:
      http://www.rabbiscott.com/files/When_should_we_celebrate_the_Resurrection_of_Yeshua-1.pdf


      Radera