söndag 23 mars 2014

Typiska misstag av kristna som vill förmedla sanningen

Varje kristen människas hjärta, längtar efter att även deras nära och käras ögon ska bli öppnade för den Andliga verkligheten som råder pararellt med den fysiska.

Den frustration som vi upplever i bland när vi vill förmedla den goda men även allvarliga sanningen, grundar sig egentligen i kärlek men blir dock helt annat i en persons ögon som inte fått upp ögonen än för det.
Det kan snarare se ut som fanatism, eller något.

En ung kvinna berättade till mig hur hon i sin brors bil, ber honom stänga av musiken.
Musiken är sådan som rent ut upphöjer satan och synd,
det gör ont i henne men eftersom han inte förstått att det finns en Andlig verklighet som även påverkar oss genom musiken, tycker han att hon är väldigt överdriven och höjer istället nonchalant musiken.

En person sa till sin syster som fått uppleva GUD och börjat bli nyfiken över Honom:
"Svär inte"

En annan person skriver på ett sådant sätt så att det kan uppfattas lite nedlåtande på Facebook:
"Ni måste omvända er"


Allt det här, måste vi kristna se och förstå att det är helt fel sätt vi gör det på.
När vi gör det på detta sätt blir vi någon som ser ut att vara "över" och dömer den som inte "fattar bättre"

Det finns osynliga regler vi troende måste observera.


Regel nr 1.)
Inga ord i hela värden kan övertyga en annan människa att GUD finns,
det gör GUDS ANDE, och för att GUDS ANDE ska kunna nå en person, måste först bindningar lösas upp i Anden över den personen, som satan lagt där.


Detta är citerat ur Kenneth E Hagins bok "Förbönens konst" från s.51-55

Kenneth hörde GUD säga:
 "Ingen som är vid sinna sinnens fulla bruk skulle köra bil på motorvägen i 160 km/h förbi röda blinkande varningsljus och skyltar med texten "FARA! BRON UR FUNKTION!" och slunga sig ner i evigheten.
Men en drucken, drogad person skulle göra det.
Samma sak gäller andligt, INGEN som är vid sina sinnens fulla bruk skulle störta sig in i evigheten utan GUD.
Jag hörde GUDS Ande säga "Du har närmat dig problem på fel sätt, du har arbetat i fel ända.. du har fastat och bett att jag ska göra något.. Jag har redan gjort allt jag någonsin tänker göra, blodet är utgytet, evangeliet är givet, ljuset FINNS här!
Förbön förändrar inte GUD, den förändrar dig och den du ber för. Men inte GUD."

 Jag insåg, vad jag måste göra för min bror Dub, (familjens svarta får som gjort allt man kan föreställa sig) Under 15 års tid hade jag fastat och bett att GUD skulle frälsa honom, men han hade ändå inte blivit frälst! Jag viste att om detta skulle fungera med honom, skulle det fungera med vem som hellst. Jag reste mig upp från sängen med bibeln i ena handen och med den andra handen lyft sa jag:
"I YESHUA HA MESSIAS NAMN (Jesus-kristus  på Hebreiska) BRYTER JAG DJÄVULENS MAKT ÖVER MIN BROR DUBS LIV OCH JAG GÖR ANSPRÅK (kräver) PÅ HANS BEFRIELSE (från Andlig blindhet) OCH JAG GÖR ANSPRÅK PÅ HANS FRÄLSNING I HERREN YESHUA HA MESSIAS NAMN!" 


Inom tre veckor var min bror född på nytt.Här kommer förbön in -Vi ska lösa syndaren från blindheten så att han kan se ljuset. Om vi kan få människor att se GUD som han verkligen är, så kommer de vilja älska Honom. 

Detta är Andlig krigföring
Man går in i satans rike och säger att "den här personen tar jag nu och för in i GUDS rike."
Men JHVH är på din sida och hjälper dig.
Denna form av andlig krigföring är Godkänd av Pappa GUD, så fort du tagit in Honom som din frälsare.


Regel nr 2.)
För att nå en människas hjärta, måste du gå till dennes nivå.


1Ko 9:19  Eftersom jag är fri och oberoende av alla, har jag gjort mig till allas tjänare för att vinna desto fler.
1Ko 9:20  För judarna har jag blivit som en jude för att vinna judar. För dem som står under lagen har jag, som inte själv står under lagen, blivit som den som står under lagen för att vinna dem som står under lagen.
1Ko 9:21  För dem som är utan lag har jag blivit som den som är utan lag, för att vinna dem som är utan lag, fast jag själv inte är utan Guds lag utan lever i Kristi lag.
1Ko 9:22  För de svaga har jag blivit svag för att vinna de svaga. För alla har jag blivit allt, för att jag i varje fall skall frälsa några.
1Ko 9:23  Allt gör jag för evangeliets skull, för att jag själv skall få del av det.
1Ko 9:24  Vet ni inte att av alla löparna som springer på en tävlingsbana är det bara en som får priset? Spring så att ni vinner det.
1Ko 9:25  Men alla som tävlar underkastar sig i allt hård träning - de för att vinna en segerkrans som vissnar, vi för att vinna en som aldrig vissnar.
1Ko 9:26  Jag löper alltså inte utan att ha målet i sikte. Jag boxas inte likt en som slår i tomma luften.
1Ko 9:27  I stället slår jag min kropp och tvingar den till lydnad, för att jag inte själv på något sätt skall komma till korta vid provet, när jag predikar för andra.


I händelserna jag tog upp ovan, med den unga kvinnan och de två andra personerna,
som försökte förmedla sanningen, men gjorde det ur fel ända.
Kan vi nu försöka se hur det hade varit bättre att göra det.

Unga kvinnan som satt med brodern i hans bil:
Om du hamnar i en liknande situation, kan du först be om blodets beskydd över dig.
(för musik bär med sig olika sinnes-stämningar, och kommer med andemaker som
försöker få en att må dåligt på olika vis, och fokusera på saker som tar bort fokuset från sanningen)

Prata inte om musiken, nämn inte den.
Låt bara personen känna sig sedd och älskad.
Prata med denne om saker som intresserar denne,
på det sättet öppnas personens hjärta upp för dig, och denne vet att du inte vill den något illa, o vet att du inte är knäpp.
 Efter ett tag när du känner att det är läge, kan du berätta något GUD gjort för dig.
fokusera på Hans kärlek, och under och tecken, mirakler..
inte på andemakter.

Personen med systern som svor:
Här är situationen lite annorlunda eftersom systern fått upp ögonen för sanningen.
Att GUD finns och det är bara genom Yeshua vi kan komma in i himlen.

När en person vet om detta, då är den ett Andligt barn och behöver någon som visar vad som är bra och dåligt.
Det bästa sättet att göra det på är att visa ur bibeln, vad GUD själv säger om svordomar,
om sex före äktenskap, och så vidare.
Man ska akta sig för att låta dömande, så att inte den andre drar sig ut ur vägen helt.

På tal om dessa barn i tron:
Jag hörde en person säga "Jag är kristen"
En annan svarade "Men inte en sådan som driver ut demoner o håller på va!?"
"Nej, inte en sådan"

Jag grubblade på det efteråt och tänkte vad jag själv skulle svarat.
Kanske kan man skämta bort den omogna situationen med lite humor:
"Vadå vill du behålla demonerna i dig, eller?"

Hoppas du inte blev stött av min humor i det här läget.. :D


Facebook förmedling av evangeliet:
Det är så lätt att i sin nyuppfunna kärlek och relation med GUD,
vilja varna människor för helvetet och försöka få dom in på rätt väg.
Problemet är att man ska inte göra skillnad på mig och er.
Inte låta dömande.

Tänk dig en pastor som säger "Ni är syndare" "Ni är... Jag är.."
Vi ska använda oss utav Paulus princip att bli lik den vi talar med.
"Vi är syndare, men GUD kan frälsa oss"
Hör du skillnaden?
Meningen blir inte attackerande längre.

De flesta kommer vara bundna och inte kunna nås utav ljuset,
men det finns säkert några som GUD speciellt kallat på,
och vars bindor håller på att falla av.
Fokusera på vad GUD GÖR för dig,
det är ju det som verkligen är det intressanta för ofrälsta.
Att se att GUD är levande och det går att ha en personlig relation med Honom!

Då kommer de att tillslut kontakta dig för att de vill ha det du har.

Regel nr 3.) Vissa bryr sig inte om ord som handlar om GUDS kärlek, och är därför inte öppna för att få känna av den. För att rädda dom måste de bli varnade för det som sker UTAN GUD,
att de hamnar i helvetet.


Vi människor är skapade olika, med all den fokus på kärlek som jag skrivit om vill jag inte förkasta varningen om helvetet.
Det är ju sann kärlek även det att varna för helvetet.
Jag personligen tror att vi ska försöka med GUDS kärlek först, o fungerar inte det, kan vi prata om domen.

Enligt undersökningar i flera ställen över jorden har 50% blivit frälsta efter de hört om GUDS kärlek, och 50% efter de hört om GUDS dom.

Jag är en utav dem som drogs till GUD i rädsla av att hamna i helvetet om jag dog.
Tack vare det har jag också blivit öppen för evangeliet och har efter det fått känna Hans kärlek,
och fått uppleva allt det andra fantastiska som ett liv med GUD innefattar.




// Johanna Mikkola


1 kommentar:

  1. Tack så mycket. Denna bloggen vill jag verkligen följa

    SvaraRadera