söndag 19 oktober 2014

Den stympade kristendomen.

Jag har en vers ur bibeln för denna tidens kristna:


Mat 24:12 .. eftersom laglösheten tilltar, kommer kärleken att svalna hos de flesta.

Yeshua, vår frälsare pratar om framtiden, vad som kommer att ske.
och ett utav de saker Han säger är att utmed att laglösheten ökar,
kommer kärleken svalna hos de flesta.

Dagens kristna är emot lagen, hur många gånger har inte vi hört uttrycket:
"lagisk!"

Bibeln innehåller överhuvudtaget inte det ordet, utan det är ett uttryck man själv kommit på efter oförståelse för vissa verser i skrifterna.
Bland annat efter denna vers:

Mat 23:23  Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare! Ni ger tionde av mynta, dill och kummin men försummar det som är viktigast i lagen: rätten, barmhärtigheten och troheten. Det ena borde ni göra utan att försumma det andra.

Man ser ner på de skriftlärda och fariseerna som Yeshua en gång efter en annan tillrättavisar.
Men ser man noga vad Yeshua säger är inte att de ska sluta med det de gör, utan
att de ska börja ta till även andra delar av skriften.
(Det ena borde ni göra utan att försumma det andra)

I hela kapitel 23 i Matteus skäller Yeshua på de skriftlärda och fariseerna,
men han är inte arg på dom för att de var lagiska.
Utan tvärtom, att de lärde ut om det men inte följde det de själva lärde.

Mat 23:1  Sedan sade Yeshua till folket och till sina lärjungar:
Mat 23:2  "På Moses stol sitter de skriftlärda och fariseerna.
Mat 23:3  Allt vad de lär er skall ni därför göra och hålla, men efter deras gärningar skall ni inte handla. Ty de talar men handlar inte.


Yeshua framhäver här alltså att när de lär utefter Mose lag, så ska man göra och hålla det dom säger.

Då Yeshua säger såhär avslöjar han att han själv följde det.

Kristna påstår att Yeshua kom för att göra slut på lagen.

 Mat 5:17-20
Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna!
Jag har inte kommit för att upphäva utan för att fullborda.
 Amen säger jag er: Innan himmel och jord förgår, skall inte en enda bokstav, inte en prick i lagen förgå, förrän allt har skett.
  Den som därför upphäver ett av dessa minsta bud och lär människorna så, han skall kallas den minste i himmelriket. Men den som håller dem och lär människorna dem, han skall kallas stor i himmelriket.
  Jag säger er att om er rättfärdighet inte går långt utöver de skriftlärdas och fariseernas, skall ni inte komma in i himmelriket!



Han kom för att fullborda lagen, och som våran för exempel visar han att vi också ska fullborda lagen.

Om Yeshua kom här, vandrade på jorden och visade hur man ska göra och leva, och han följde lagen.
Vad blir han då för ett exempel om inte längre lagen längre gäller?

Lagen innefattar bland annat de tio budorden.
När Yeshua kom med sina bud till oss, gick de aldrig emot lagen, utan upphöjde lagen och gjorde den ännu starkare för varje bud.

Lagen om äktenskapsbrott:
 "begå inte äktenskapsbrott"

Yeshua om äktenskapsbrott:
 "Se inte på en kvinna med begär för redan då har du begått äktenskapsbrott med henne"

Abraham i GT gjorde ett förbund med sina ögon att inte se på en kvinna.


Lagen om att älska:
3Mo 19:17  Du skall inte hata din broder i ditt hjärta, men du skall tillrättavisa din nästa, så att du inte för hans skull kommer att bära på synd. 
3Mo 19:18  Du skall inte hämnas och inte hysa agg mot någon av ditt folk, utan du skall älska din nästa som dig själv. Jag är YHWH. 

Yeshua om att älska:
 Joh 13:34  Ett nytt bud ger jag er, att ni skall älska varandra. Så som jag har älskat er skall också ni älska varandra. 
Joh 13:35  Om ni har kärlek till varandra, skall alla förstå att ni är mina lärjungar." 


Vill du gå in i livet, HÅLL BUDEN:

Mat 19:16 -17

En man kom fram till Yeshua och frågade: "Mästare, vad skall jag göra för gott för att få evigt liv?" 
 Yeshua sade till honom: "Varför frågar du mig om det goda? En är den Gode, och vill du gå in i livet, så håll buden." 

Joh_3:36  Den som tror på Sonen har evigt liv. Den som inte lyder Sonen skall inte se livet, utan Guds vrede blir kvar över honom."


Jag är upprörd när jag skriver detta inlägg, för man har stumpat GUDS Ord.
Och då man stumpat bort saker finns det tomma utrymmen i våra liv som satan ist fått fylla ut.
Ja, alla högtider och fester är borttagna och vi firar avgudars högtider.
Man tror att Yeshuas födelsedag är på julafton och man äter svinkött.
Skulle man studera ordet skulle man se att det inte är fallet.
Midsommar?? Valborg?? ..

Jag är säker på att då alla högtiderna pekar på Yeshua,
att även något ska vara hans födelsedag.



Jag återgår till den första versen:

Mat 24:12 .. eftersom laglösheten tilltar, kommer kärleken att svalna hos de flesta.


Om vi kristna/messianska vandrar utan lagen, vad innebär det?
Det här är mycket allvarligare än vi tror.
Det här innefattar vår kärlek till GUD och för varandra, för oss själva svalnar.

Jag brukar inte gå till kyrkor mera, men de gånger jag går så brukar jag sitta på bänken och gråta.
Gråta av smärta.
Hur lovsången blivit underhållning istället för ett starkt sätt att upphöja YHWH och dra ner Hans närvaro.
Hur predikningarna är stumpade, ja, tror man inte på hela bibeln kan man inte få helhelstbilden av olika ämnen som YHWH lärt om i sitt ord.

Faktum är den, att utan GT kan vi inte verkligen ens förstå vem Yeshua är.
Yeshua är ORDET.

Man vet en del saker som Yeshua gjorde, men man kan inte lära känna Honom och känna honom på ett djupare vis utan att ta till sig GT.

Man förstår inte vilket värde Israel har,
och vilken position det har och uppgift i våra liv.
Det är GUDS moderliv, därifrån vi får all vår andliga näring.

Yeshua till en o-israelitisk kvinna:
Joh_4:22  Ni tillber vad ni inte känner. Vi tillber vad vi känner, eftersom frälsningen kommer från judarna.

Judarna har fått se och uppleva YHWH på ett sätt som ingen annan,
GUD har inte sopat sin kallelse och uppgift för Israeliterna!

Rom 11:11  Jag frågar nu: Inte har de väl snubblat för att de skulle falla? Visst inte. Men genom deras fall har frälsningen kommit till hedningarna, för att detta skulle väcka deras avund. 
Rom 11:12  Och om deras fall har varit till rikedom för världen och deras fåtal varit till rikedom för hedningarna, hur mycket mer skall då inte deras fulla antal vara det? 

Rom 11:25  Bröder, jag vill att ni skall känna till denna hemlighet, för att ni inte skall ha för höga tankar om er själva: förstockelse har kommit över en del av Israel och så skall det förbli, till dess att hedningarna i fullt antal har kommit in. 
Rom 11:26  Och det är så hela Israel skall bli frälst, som det står skrivet: Från Sion skall Frälsaren komma och skaffa bort all ogudaktighet från Jakob. 
Rom 11:27  Och detta skall vara mitt förbund med dem, när jag tar bort deras synder. 


Sak_8:23  Så säger YHWH Sebaot: På den tiden skall tio män, av alla språk och länder, gripa tag i mantelfållen på en judisk man och säga: "Låt oss gå med er, för vi har hört att Gud är med er."

När judarna börjar ta emot Yeshua som sin frälsare, kommer de att lära oss
de saker vi inte förstått.. De kommer att komma med de sista puzzelbitarna,
och få oss att uppleva YHWH på ett sätt som ingen vanlig svensk pastor kan.

Jag säger detta, inte bara utifrån en tro.
Utan faktum, jag har själv fått uppleva detta.
YHWH blev mer verklig för mig än livet själv när jag träffade en pånyttfödd judisk man.

YaHWeH, var inte längre en avlägsen Gud.
Utan den mest spännande personen som finns.






5Mo 6:4  Hör, Israel! YHWH, vår Gud, YHWH är en. 
5Mo 6:5  Och du skall älska YHWH, din Gud, av hela ditt hjärta och av hela din själ och av all din kraft. 


Hoppas du känner dig lika välsignad som jag när du läst detta inlägg.

Är du en av de få, som är villig att börja följa HELA GUDS ORD,
utan nå kompromisser, välkomnar jag dig i min nya Facebook grupp.
som heter YHWHS tjänare.

https://www.facebook.com/groups/775635732478121/?fref=ts
// Johanna Mikkola



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar