onsdag 22 oktober 2014

YHWHS nåd ur rätt perspektiv.

Att lära ut om nåden med en felaktig betoning,
kan föra människor längre ifrån YHWH istället för närmare.

Vi kan se mycket lättja i dagen kristna,
Där det inte alls längre handlar om att göra YHWHS vilja,
 utan istället att YHWH i sin nåd har överseende med allt, alltid.. så Han ska anpassa sig för oss.
Man har tappar bort YHWHS fruktan och respekten för Honom.
Och man stänger sitt hjärta för YHWHS tillrättavisning.
Dessutom har passionen dött ut, för vi människor blir så bekväma i sin tro att YHWH sköter allt,
och inte bryr sig, att man slutat anstränga sig.
Under ansträngningen kommer vi närmare YHWH och vår tro växer och kärlek för Honom, så det är en viktigt del av vår relation med YHWH.

Rätt syn på nåden kommer endast ur en människas hjärtas förtvivlan över dess syndiga liv och natur.
Där man känner sig förkrossad, man känner sig smutsig och ovärdig.
Där allt hopp är ute och man vet att man inte klarar av det själv.

Man orkar och vill inte gå framåt utan YHWH.

Ett utav de största tecknet på YHWHS nåd,
är Hans konstanta barmhärtighet mot sitt folk Israel.
Och det är Han tydlig med, att det inte har med dom att göra,
utan Honom själv. Med hans förbund med Abraham.

Många många gånger uppenbarade sin makt och välde för Abrahams barn,
men de gång på gång vände sina hjärtan ifrån sin Gud=Elohim.
YHWH har genom bibelns historia straffat sitt folk i sin vrede tiotals gånger,
men trots det har Han inte utrotat Israel helt.
Hitlers attack mot det judiska folket är också ett straff från YHWH,
för vi vet att YHWH har all makt och bara det Han tillåter kan ske.

Självklart är det inte YHWHS vilja att straffa, att ta bort Hans beskydd, men ibland behövs dramatiska händelser för att människor ska vända om från sina vägar och söka YHWH.

Mal 3:6  Jag, YHWH, har inte förändrat mig, och ni, Jakobs barn, har inte utplånats.
Mal 3:7  Alltsedan era fäders dagar har ni vikit av från mina stadgar och inte hållit dem. Vänd om till mig så skall jag vända om till er, säger YHWH Sebaot. 

                                                  

OMVÄNDELSE GÅR FÖRE NÅD:


Jag fick av Helige Anden en nyckelvers i detta ämnet:
Joh 1:30  Det var om honom jag (Johannes) sade: Efter mig kommer en man som är före mig, ty han var före mig. 
Joh 1:31  Och jag kände honom inte. Men för att han skulle uppenbaras för Israel har jag kommit och döper i vatten." 


Johannes kom för att döpa människor till omvändelsens dop,
människornas omvändelse ledde till att Han, Yeshua kunde uppenbaras för Israel.
Att sanningen och nåden kunde uppenbaras för Israel.
Skrifterna lär att Yeshua kom med sanning och NÅD.  (Joh 1:14)

Detta lär mig att för att YHWHS nåd ska kunna komma fullt ut i våra liv,
MÅSTE det omvändelse komma före.
Så fort vi i våra hjärtan börjar gråta ut i missmod över oss själva, våra gärningar inför YHWH,
så är Han där med sin nåd.

 Verklig nåd kan man se i berättelsen där drottning Esther (Hadassah)
 riskerade sitt liv när hon kom okallad inför konungens tron,
i desperation att rädda sitt folks liv.
Och konungen räcker ut sin spira som ett tecken på att hon inte ska dö, utan
hon får nåd.

Det första en människa som får ett övernaturligt möte med YHWH konungars konung,
behöver är nåd.
Hans Helighet och renhet är så stor i den grad att finns inte en minsta lilla felaktig tanke som inte blir tydligt synlig inför Honom.
Att komma inför Honom är precis som i Hadassas fall, att riskera sitt liv.

All synd skiljer oss från YHWH vår skapare och är skamligt,
ett tecken på vår själviskhet, våra köttsliga begär som vi låter styra och gå före alltför många gånger.
Det här är en kamp som som vi alla måste utstå.

Rom 3:23  Alla har syndat och saknar härligheten från YHWH...

2Ko 13:5  Pröva er själva om ni lever i tron, pröva er själva! Eller vet ni inte med er att Jesus Kristus är i er? Gör ni inte det, består ni inte provet.




NÅDENS PRIS:


Yeshua kom ner från himlen, 
helig, ren och fri.
Bland alla köttsliga, orena, syndiga människor..
blev som en av oss fastän hela tiden ändå var mycket 
högre i Anden, i sin förståelse och förmåga.
Då GUD själv hade lärt Honom allt Han gjorde.

Han vandrade här bland oss och ingenting som fanns i oss var dolt för honom.

Och Han som var utanför all ondska och orenhet, 
tog på oss vårt straff.

Han vars skoremmar vi inte ens förtjänar att knyta,
tog ett piskslag efter ett annat, som gav honom öppna köttsår, man kunde inte se hans form längre.
...Vår mästare, tog på sig dina och mina synder långt innan vi ens gjort dom.

Han vars ett enda bloddroppe är mer värld en jordens alla rikedomar, 
Han fick ta detta för att vi inte klarar av att leva i den renhet och lydnad som YHWH
i sin helighet och renhet kräver utav oss..

Han som med sitt spott helade en blind mans ögon, så han kunde se..
På honom spottade de.

Han som talade sanning, i nåd och kärlek.
Han fick stå ut med att bli hånad, där man ljög om Honom.

Våran Yeshua, våran dyrbare Yeshua, 
Vars händer rörde de spetälska personerna som ingen ville röra, 
Hans händer fick stå ut med grova spikar som spikades rakt igenom 
hud, kött och nerver blodådror. 

Våran Yeshua som gick på vattnet med sina fötter,
hans fötter blev fastspikade på korset.

Så hängdes han där, i extrema smärtor, plågor, 
helt naken utblottad, vår konung som ska bära konungadräkt.

Hans konungakrona blev utbytt till en krona av törntaggar.

Sådan extrem smärta både i ande, själ och kropp 
att Hans lungor fylldes utav vätska.

När du och jag syndar, så ska vi tänka på det här.
Det är ingen människa som vill synda på nåden, när man verkligen förstår
vad nåden innefattar.

När vi människor syndar, så tar vi tillbaka Yeshua till korset där han återigen får lida.
I Anden finns ingen tid och rum.

Gör inte nåden till något billigt som köpts för extrapris.

Alla knän ska böja sig inför Honom en dag.

Fil 2:6 ,11
Fastän han var till i Gudsgestalt, räknade han inte tillvaron som Gud såsom segerbyte  utan utgav sig själv genom att anta en tjänares gestalt då han blev människa. Han som till det yttre var som en människa ödmjukade sig och blev lydig ända till döden - döden på korset. Därför har också Gud upphöjt honom över allting och gett honom namnet över alla namn, för att i Jesu namn alla knän skall böja sig, i himlen och på jorden och under jorden,  och alla tungor bekänna, Gud, Fadern, till ära, att Jesus Kristus är Herren. 

















FÖRBLI I YHWHS NÅD:


Paulus lär oss att vi ska FÖRBLI i Guds nåd. (Apt 13:43)
Det här betyder att vi faktiskt kan hamna utanför den.

Då Yeshua är nåden för oss, är det i Honom, i Hans vilja vi ska förbli i för att få del av nåden.
Yeshua visade med sitt liv hur Han vill att vi lever, Han talade om för oss vad som är rätt och fel.
Kristna människor kan hamna i helvetet!
Vi har endast vår nåd när vi är i Yeshuas vilja.


YHWHS nåd är alltid mycket nära till hands.
YHWH dyrbara nåd, ...som kan befria oss från syndens olika begär, bindningar och bojor.

YHWH är inte som ett känslokallt regelverk, utan kan ge personer i verklig behov nåd till saker som inte är utefter Hans ursprungliga vilja. Han ser till hjärtat, och därför kan vissa saker var synd för en som inte är det för en annan. Men det är ingenting vi ska räkna med, utan det måste Han bekräfta.

Vi ska akta oss för att synda:

Skrifterna lär oss att det som kan snärja en människa och göra den till en slav under sig är synden.
Joh_8:34  Yeshua svarade: "Amen, amen säger jag er: Var och en som gör synd är syndens slav. "
Därav är vi fria när vi är i YHWHS vilja. När vi är under lydnad för Hans ord och befallningar.
Är du en person som är villig att ta emot tillrättavisning när du är på fel väg,
eller tänker du att alla dina vägar är rätta?

Ord 10:8  Ett vist hjärta tar emot tillsägelser, oförnuftiga läppar leder till fall.

                                   


 NÅDEN ATT FÅ DEL AV YHWHS ANDE:


Hes 36:26-36
Jag skall ge er ett nytt hjärta och låta en ny ande komma in i er. Jag skall ta bort stenhjärtat ur er kropp och ge er ett hjärta av kött.
  Jag skall låta min Ande komma in i er och göra så att ni vandrar efter mina stadgar och håller mina lagar och följer dem. 
 Så skall ni få bo i det land som jag gav åt era fäder, och ni skall vara mitt folk och jag skall vara er Gud. 
  Jag skall frälsa er från all er orenhet. Jag skall kalla fram säden och låta den bli riklig och skall inte mer låta er drabbas av hungersnöd. 
 Jag skall låta trädens frukt och markens gröda bli riklig, för att ni inte mer skall förödmjukas bland folken genom hungersnöd. 
  Då skall ni tänka på era onda vägar och på era gärningar, som inte var goda, och ni skall känna avsky för er själva på grund av era missgärningar och era vidrigheter. 
 Men ni skall veta att det inte är för er skull jag gör detta, säger Herren, YHWH. Ni skall skämmas och blygas för vad ni har gjort, ni av Israels hus. 
  Så säger Herren, YHWH: När jag har renat er från alla era missgärningar, då skall jag låta städerna på nytt bli bebodda, och då skall ruinerna på nytt byggas upp. 
  Det ödelagda landet skall åter bli brukat i stället för att ha legat som en ödemark inför var och en som gått fram där. 
  Då skall man säga: Det landet som var så ödelagt har nu blivit som Edens lustgård, och städerna som var så ödelagda, skövlade och förstörda, de är nu bebodda och befästa. 
  Då skall de folk som är kvar runt omkring er inse att jag, YHWH, åter har byggt upp det som var förstört och på nytt planterat det som var ödelagt. Jag, YHWH, har talat det, och jag skall göra det. 

YHWHS nåd kommer när HAN väljer, och Han lägger en Ande i oss som gör att vill lyda och följa Honom. och Har vi den Anden i oss, kommer vi känna syndanöd när vi inte följer Hans vilja
och där kommer den sanna nåden in. Går man emot den Anden tillräckligt många gånger kan YHWHS Ande lämna en.
Nåden och YHWHS Ande får oss att älska YHWH mer, och VILJA lyda Honom.
Den leder oss in i att uppfylla buden, Guds högtider och vilja i minsta detalj!
Men låt det ta sin naturliga tid i ditt liv,
YHWH har nåd över oss som inte förstår hur allt ska gå till
då vi inte har många förebilder i vårt land.
Men när viljan finns att göra det som är rätt och riktigt, finns nåden.
 Då kommer YHWH själv leda oss till mer kunskap om hur Han vill ha det.
Lär dig att lita på nåden och förlåtelsen i den svåra stunden
och förlåt även dig själv.


Rom 3:24  ...och de står som rättfärdiga utan att ha förtjänat det, av hans nåd, därför att  Yeshua Messias har friköpt dem.



NÅDEN ATT VARA EN GUDS BARN:



Jag ska ta några verser om vårt barnaskap inför YHWH.
YHWH är vår fader, och i tuktar oss för att vi ska få del av hand helighet.
Detta har med ämnet att göra i högsta grad, YHWH skulle lika gärna kunna lämna oss åt satan när vi syndat.
Men istället tuktar han oss för de av våra gärningar vi gör som ej behagar YHWH.

Förstår man att YHWH tuktar oss så när vi gör fel, är det ytterligare en orsak till att inte ta lätt på nåden. Synden får sin konsekvens, inte bara för Yeshua då han tog den,
utan även här och nu i våra liv. 

Heb 12:7  Det är till er fostran som ni får utstå lidande. Gud handlar med er som med söner. Och var finns väl en son som inte tuktas av sin far?
Heb 12:8  Om ni inte får en sådan fostran som alla andra, då är ni oäkta barn och inte riktiga söner.
Heb 12:9  Vi hade våra jordiska fäder som tuktade oss, och vi hade respekt för dem. Skulle vi då inte så mycket mer underordna oss andarnas Fader så att vi får leva?
Heb 12:10  Våra fäder tuktade oss ju bara en kort tid efter bästa förstånd, men Gud gör det till vårt verkliga bästa, för att vi skall få del av hans helighet.

Sef 3:7  Jag (YHWH) sade: "O, att du ville frukta mig, och ta emot tuktan." Då skulle stadens boning inte utplånas, den skulle inte drabbas av allt det som jag bestämt som straff. Men i stället steg de tidigt upp för att hinna med sina fördärvliga gärningar.

Ord 3:11  Min son, förakta inte HERRENS fostran, förarga dig inte över hans tuktan. 
Ord 3:12  Ty den HERREN älskar tuktar han liksom en far den son som han har kär. 

Job 5:17  Se, salig är den människa som YHWH agar, förkasta inte den Allsmäktiges tuktan.

Tuktan är bra, men ibland kan han benåda oss så att vi slipper konsekvenserna för våra gärningar.




" Av hela mitt hjärta bönfaller jag inför dig:
 Var mig nådig enligt ditt ord!
 Jag ger akt på var jag går och vänder mina fötter till dina vittnesbörd. 
 Jag skyndar mig och dröjer inte att hålla dina bud. 
  De ogudaktigas snaror omger mig, men jag glömmer ej din undervisning. 
  Mitt i natten stiger jag upp för att tacka dig för dina rättfärdiga domslut. 
  Jag sluter mig till alla som fruktar dig, till dem som håller dina befallningar. 
  Din nåd, YHWH, uppfyller jorden, lär mig dina stadgar. 
 Du gör gott mot din tjänare, YHWH, enligt ditt ord. 
  Lär mig gott förstånd och kunskap, ty jag litar på dina bud. 
  Innan jag fick lida for jag vilse, men nu tar jag vara på ditt ord. 
  Du är god och gör det goda, lär mig dina stadgar. "

PS 119:58-68






Psa 51:17
Offer som Gud vill ha är en förkrossad ande, ett förkrossat och bedrövat hjärta föraktar du inte, Gud.



























4 kommentarer:

  1. Hej! Jag tycker mycket om din blogg, den är väldigt givande och jag lär mig mycket som jag inte tänkt på tidigare. Tack! Det hade varit kul att få läsa mer om hur din vardag ser ut och hur du upplever att Gud påverkar din vardag, jämfört med då du inte var troende (vet ej om du alltid har varit troende, isåfall ber jag om ursäkt). Tack ännu en gång för en underbar blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan! Ber om ursäkt att jag inte sett ditt inlägg tidigare!
      Jag blandar gärna in delar av mina upplevelser och mitt liv i varje inlägg,
      det är inte ofta mera jag skriver med större fokus på min vardag, men jag upplever att Han vill att jag skriver ett nu. :)
      Roligt att du hittat hit, du är hjärtligt välkommen tillbaka! :)

      GUDS kärlek över dig i överflöd! :)

      Radera
    2. Varsågod:

      http://wwthelord.blogspot.se/2014/12/lite-om-johanna-tm.html


      Hoppas den var tillfredsställande.

      Radera
  2. YHWH: s förbund är eviga. Även om vi tillhör hedningarna, vi tillhör också det andliga Israelden då Noahtic förbundet och Abrahams förbund har full starkt inflytande på oss. Det blir allt nödvändigare att förstå skrifterna från sina judiska rötter att vara redo för att återställa allting, som skall komma. Vi är ansvariga för att välsigna Israel, som blir kvar som de älskade folk till vår Gud och Frälsare Jesus Kristus.
    Mvh :)

    SvaraRadera